۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مقاله
  • شناسه : 46121
  • ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
  • 12 بازدید
  • ارسال توسط :
آنچه که راجع به ویتامینه c باید بدانیم
آنچه که راجع به ویتامینه c باید بدانیم

آنچه که راجع به ویتامینه c باید بدانیم

ویتامین c یکی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که بدن انسان قادر نیست آن را تولید کند و باید با خوردن غذا ها و مکمل‌ها به بدن افراد برسد. ویتامین c یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. از جمله منابع ویتامین سی : ۱ روغن های گیاهی ۲ […]

ویتامین c یکی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که بدن انسان قادر نیست آن را تولید کند و باید با خوردن غذا ها و مکمل‌ها به بدن افراد برسد.

ویتامین c یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

از جمله منابع ویتامین سی : ۱ روغن های گیاهی ۲ سبزی‌ها (جعفری تازه، اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم) ۳ میوه ها( پرتغال و کیوی و توت فرنگی و گوجه فرنگی و خرمالو و طالبی و لیموو گریپ فروت) ۴ انواع آجیل ها و دانه های خوراکی ۵ تخم مرغ.

نیاز بدن به ویتامین سی بستگی به سن و جنسیت و وضعیت سلامت فرد دارد مثلا افراد سیگاری به ویتامین سی بیشتری نیاز دارند.

ویتامین سی برای جذب نیاز به چربی دار بنابراین بهترین زمان مصرف همراه با وعده های غذایی است خصوصا هنگام شام و ناهار بدن انسان بیش از هشتصد میلی‌گرم توانایی تحمل این ویتامین را ندارد و باعث عوارض خطرناکی چون سکته می‌شود.

دریافت ویتامین سی بالا‌تر از دوز باعث اسهال و اختلالات گوارشی می‌شود همچنین از دیگر عوارض مصرف بالای ویتامین سی می‌توان به افزایش احتمالی سنگ های کلیوی و کاهش ویتامین ب دوازده و مس اشاره کرد.

از جمله فواید این ویتامین کاهش سندرم پیش از قاعدگی و تقویت بینایی و پیشگیری از آلزایمر و افزایش استقامت فیزیکی و قدرت ماهیچه‌ها و کمک به و جنین در دوران بارداری و جلوگیری از پیری زودرس پوست و تنظیم کننده کلسترول به گونه‌ای که در پیشگیری از بالا رفتن کلسترول خون و ایجاد لخته‌های خونی در رگ موثر است. مصرف این ویتامین باعث جذب بهتر آهن در بدن میشود.

از جمله علایم کمبود ویتامین سی در بدن : ضعف ماهیچه‌ها و مشکلات سیستم ایمنی و خستگی و سوزش و خارش بدن و مشکلات سیستم ایمنی و تورم مفاصل و کبودی پوست و التهاب تورم و خونریزی لثه‌ها و خون دماغ شدن و تاخیر در بهبود زخم.

اهمیت مصرف ویتامین سی در ورزش در ورزش و بدنسازی : بعد از تمرینات شدید ورزشی این ویتامین باعث بازسازی سلول‌های تخریب شده می‌باشد و باعث کاهش سریع درد عضلانی خواهد شد. مکمل دهی ویتامین سی در ورزشکاران حرفه ای معین از کسانی است که به‌طور دایم و پیوسته ورزش می‌کنند توصیه می‌شود نه افرادی که گاه گاهی ورزش می‌کنند.

نویسنده : زهره میرزاکریمی کارشناس تربیت بدنی

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*