۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مقاله
  • شناسه : 47015
  • ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
  • 25 بازدید
  • ارسال توسط :
این خانه امن است؟
این خانه امن است؟

این خانه امن است؟

تاملی بر ضرورت تصویب قوانین بازدارنده و ایجاد نهادهای حمایتی از آسیب‌دیدگان فرقه‌ها فرقه‌ها تشکیلاتی پنهانی با رویکردهای آزمندانه در جهت دستیابی به قدرت و ثروت بیشتر هستند که با استفاده از روشهای مغزشویی و تکنیکهای روانشناختی اقدام به جذب و نگهداری افراد در درون ساختار خود می‌کنند. سیستم بسته و غیرقابل نفوذ فرقه‌ها بر […]

تاملی بر ضرورت تصویب قوانین بازدارنده و ایجاد نهادهای حمایتی از آسیب‌دیدگان فرقه‌ها

فرقه‌ها تشکیلاتی پنهانی با رویکردهای آزمندانه در جهت دستیابی به قدرت و ثروت بیشتر هستند که با استفاده از روشهای مغزشویی و تکنیکهای روانشناختی اقدام به جذب و نگهداری افراد در درون ساختار خود می‌کنند. سیستم بسته و غیرقابل نفوذ فرقه‌ها بر پایه سه اصل مهم شخص‌پرستی، مغزشویی و کنترل روابط اعضای فرقه، و ساختار هرمی شکل گرفته‌ است. همچنین تقریرهای شخصی‌شده از متون دینی و اخلاقی از مهمترین ویژگی فرقه‌ها است که منجر به تحریف و انهدام پایه‌های اخلاقی و اعتقادی در اعضای فرقه می‌شود و به شکل‌گیری یک منطق جدید مبتنی بر باورهای فرقه‌ای در شخص می‌انجامد. این باورها نه تنها شخصی و غیردینی هستند، بلکه از آنجا که فرقه‌ها داعیه جانشینی ادیان در دوران جدید را دارند، می‌توان گفت با وجود تحریف‌های خطرناکی که فرقه‌ها در متون دینی صورت می‌دهند و منجر به جابجایی مرزهای اخلاقی در اعضای خود می‌شوند و تبدیل به ساختارهای مخوفی می‌شوند که توانایی بر هم زدن نظامات اجتماعی و اخلاقی را دارند.

باری، اخیراً سریالی از شبکه اول سیما پخش شد که به بررسی روابط پشت پرده فرقه‌ها و آسیبهای موجود در مناسبات فرقه‌ای می‌پرداخت. سریال «خانه امن» اگر چه به مقتضای موضوع و محمولی که به آن می‌پرداخت گاهی به شعارزدگی نزدیک شد، اما در مجموع می‌توان آن را سریالی موفق در حوزه تخصصی خود دانست. اشاره به وجود ریشه‌های یکسان برای ساختارهای فرقه‌ای متفاوت نظیر داعش، مجاهدین و امثال آنها از جمله نقاط مهم این سریال بود. فرقه‌ها اگر چه در ظاهر، شکل‌ها و کارکردهای متفاوتی دارند اما در بطن و ریشه، همگی از ساختارهای مشترکی برخوردارند. شگردهای عضوگیری، زیربناهای اعتقادی و اخلاقی، تکنیک‌های نگهداری اعضا در فرقه و استفاده ابزاری از اعضای فرقه در جهت منافع رهبران فرقه‌ها از جمله نکات مهم مورد اشاره این سریال بود.

اما نکته مهم دیگری که در این سریال اشاره شد، علاوه بر ضرورت پشتوانه‌های قانونی در مبارزه با فرقه‌ها، ضرورت وجود نهادهای حمایتی (مردمی یا دولتی) از آسیب دیدگان فرقه‌هاست. متاسفانه در کشور ما هنوز قوانین موثری برای مبارزه با فرقه‌ها به تصویب نرسیده و تقریباً هیچ سازمان یا نهاد حمایتی برای خدمات مشاوره روانشناختی و حقوقی از افرادی که می‌خواهند خود را از دام فرقه‌ها رها کنند وجود ندارد. اعضای فرقه‌ها که قصد رهایی و بریدن از فرقه را دارند عملاً بدون هیچ پشتوانه اجتماعی، مجبورند این مسیر مخاطره‌آمیز را به تنهایی و با تحمل رنج انبوهی از آسیبهای روانی طی کنند. این افراد، سال‌ها به دلیل عضویت در فرقه (هر فرقه‌ای)، تحت فشار کشنده‌ترین تروماهای روانی بوده‌اند، از بسیاری از حقوق اجتماعی خود محروم بوده‌اند و بنا بر سنوات عضویت خود در فرقه و میزان حل شدن در مناسبات فرقه‌ای، تقریباً در تمام ابعاد شخصی، شخصیتی، خانوادگی و اجتماعی، زیان‌های بزرگی را متحمل شده‌اند. حتی با وجود نهادهای حمایتی هم سالها طول می‌کشد تا زخمهای روانی‌ای که اعضای فرقه‌ها بر روح و روان خود دارند ترمیم شود، چه رسد به اینکه در این میان، هیچ ملجاء و پناهگاه امنی هم برای این افراد وجود نداشته باشد. در این مسیر، وجود نهادهای حمایتی که بتواند هم حقوق از دست رفته این افراد را استیفا کند و هم آنها را تحت حمایتهای مشاوره‌ای قرار دهد بسیار حیاتی و لازم است.

از بدو پیروزی انقلاب، محاکم قضایی با اتکا به مواد ۱۳۰، ۱۴۲، ۲۸۶، ۴۹۸، ۴۹۹، ۵۰۰، ۵۰۷، ۵۱۳ و برخی دیگر از مواد قانون مجازات اسلامی که عموماً در مورد جرائمی که به  امنیت ملی و توهین به مقدسات است به مقابله با گردانندگان فرقه‌ها پرداخته‌اند. تا اینکه در دوره نهم مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۷ دی ماه سال ۱۳۹۳ طرح «منع تشکیل و تبلیغ و عضویت در فرقه‌ها» به منظور صیانت از انسان‌ها در برابر مغزشویی، گرایش‌های دگرباوری، القای ایدئولوژیک تغییر معنا، دگرگونی فریبکارانه، القاگری، ایجاد وهن و فتنه اعتقادی و جلوگیری از سوءاستفاده افراد،‌ فرقه‌ها و جریانات فکری منحرف، تقدیم مجلس شد اما چند سال در پیچ و خم راهروهای مجلس منتظر تصویب بود. تا اینکه سرانجام در مردادماه سال ۱۳۹۸ به افزودن دو ماده به عنوان مواد ۶۹۹ و ۵۰۰ مکرر به فصل اول باب تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ بسنده شد. گرچه این قوانین آنچنان که باید و شاید در برابر فعالیتهای فرقه‌ها بازدارنده نیستند اما در هر صورت بهتر از خلاء قانونی در این زمینه است.

امید است به تصویر کشیدن گوشه‌های کوچکی از آسیبهای فردی و اجتماعی که فرقه‌ها بر روح و روان جامعه و اعضای خود وارد می‌کنند، موجب وضع قوانین موثرتری در این باره شده و منجر به شکل‌گیری تشکلهای مردم‌نهاد یا دولتی در حمایت از کسانی که از جریانات فرقه‌ای جدا شده و یا قصد خروج از فرقه‌ها دارند شود.

نویسنده : احسان احمدی خاوه

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*