۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ویژه » از نگاه رسانه ها » سیاسی
  • شناسه : 3915
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
  • 45 بازدید
  • ارسال توسط :

توقع نمایندگان در حوزه عزل و نصب‌ها بیشتر شده است/رئیس جمهور روز استیضاح نامه‌ای به مجلس نفرستاد

پاسخگویی به خواسته‌های همه نمایندگان و مطالبات آنها غیر ممکن است/بیش از ۷۰ درصد از سوالات مربوط به وظایف وزرا نبوده که این خلاف آیین‌نامه است. مجید انصاری از روحانیون و سیاستمداران اصلاح‌طلبی است که سابقه عضویت همزمان در سه نهاد مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد. شاید پیش‌تر […]

پاسخگویی به خواسته‌های همه نمایندگان و مطالبات آنها غیر ممکن است/بیش از ۷۰ درصد از سوالات مربوط به وظایف وزرا نبوده که این خلاف آیین‌نامه است.

مجید انصاری از روحانیون و سیاستمداران اصلاح‌طلبی است که سابقه عضویت همزمان در سه نهاد مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد. شاید پیش‌تر نام انصاری برای اکثر افراد تشکل سیاسی و ریشه‌دار مجمع روحانیون مبارز را به یاد می‌آورد اما با آغاز کار دولت یازدهم، روحانی  طی حکمی انصاری را به معاونت پارلمانی ریاست جمهوری برگزید. با این حال حجت‌الاسلام انصاری پیوند خود با جریان اصلاحات و سید محمد خاتمی را در هیاهوی ناملایمتی‌های مجلس از دست نداده است. او که خود تجربه حضور در سمت نمایندگی مجلس را داشته این روزها تلاش می‌کند تا علی‌رغم خواست افراطیون مجلس نهم و بهانه‌تراشی‌های هر روزه آنها از تعامل دولت با قوه مقننه بیش از پیش حفاظت کند. وی که معتقد است طی یکسال اخیر بیش از ۷۰ درصد از سوالات نمایندگان مربوط به وظایف وزرا نبوده همچنین بر این نکته تاکید دارد که توقع نمایندگان در حوزه عزل و نصب‌ها از دولت بیشتر شده است.

با حجت‌الاسلام مجید انصاری در محل تحریریه ایلنا به گفت‌وگو نشسته‌ایم که بخش اول آن را در ذیل می‌خوانید:

 

در سال پایانی دولت اقای خاتمی، جنابعالی معاون پارلمانی دولت شدید که با مجلس هفتم تعامل داشته باشید آن سال آخرین سال فعالیت دولت اصلاحات بود. اگر بخواهیم آن یک سال را با یکسالی که در دولت آقای روحانی معاون پارلمانی بودید مقایسه کنید ارزیابی‌تان از این دو مجلس و نحوه تعامل آنها با این دو دولت چیست؟
من ابتدا باید از نقش خبرگزاری ایلنا در عرصه رسانه تشکر کنم. این خبرگزاری یکی از خبرگزاری های خوب کشور است که صرف نظر از انعکاس اخبار اقتصادی و کارگری در سایر عرصه ها هم فعال بوده است. همچنین از این خبرگزاری جهت حمایت از برنامه های دولت منتخب مردم و آقای روحانی تشکر ویژه دارم.

در مورد این سوال می شود گفت که از جهت گرایش سیاسی یک وجه مشابه بین آن دو مجلس وجود دارد. به هرحال اکثریت مجلس هفتم را اصولگرایان تشکیل می دادند که رویکرد سیاسی متفاوتی با جناح دولت داشتند. امروز هم چنین وضعیتی وجود دارد. بالاخره مجلس الان هم دارای اکثریت اصولگرایی است. دولت آقای روحانی هم در واقع دولت فراجناحی و با شعار اعتدال است.در مورد مقایسه باید گفت که در دولت آقای خاتمی که مجلس هفتم یکسال پایانی دولت را با آن سر و کار داشت و در این دولت مجلس سال اول فعالیت دولت جدید را می گذراند. به طور طبیعی در مجلس هفتم احساس آن بود که دولت حداکثر یکسال دیگر یبشتر نیست و از همین رو مجلس خودش را آماده می کرد که با دولت بعدی همکاری داشته باشد.

در واقع مجلس هفتم تحت تاثیر فضای انتخابات ریاست جمهوری آینده بود. به طور طبیعی در زمانی که دولت در سال آخر کار خود باشد مجلس هم از تمام ظرفیت‌های کاری خود برای تعامل استفاده نمی کند در مجموع در یکسالی که من در معاونت پارلمانی جناب آقای خاتمی بودم با مجلس هفتم مشکل حادی نداشتیم. از آن جهت که نه معرفی وزیری وجود داشت که بخواهد نحوه تعامل مجلس با دولت محک بخورد و نه فرصتی احیانا برای استیضاح و تغییر وزیر وجود داشت. در واقع نوعی آرامش خاص بر فضای دو طرف حاکم و روابط عادی بود.

 

در یکسال گذشته که دولت جدید روی کار آمده و شعارها و برنامه های تازه را مطرح کرده یک موضوع روشن شده است که آن هم اختلاف فاز بسیار بالای این دولت با دولت گذشته در همه عرصه ها از جمله در حوزه نحوه تعامل دولت با مجلس است.همانطور که می دانیم دولت دوم آقای احمدی نژاد به خصوص در دو سال پایانی با قوای دیگر نقطه اصطحکاک حداکثری داشت و این اصطحکاک در سطوح مختلف خودش را نشان داد. به ویژه دربرخورد شخص رئیس جمهور با رئیس مجلس در آن جلسه خاص که همه مردم آن را به یاد دارند. جلسه تلخی بود و رئیس جمهور برخورد نامناسبی با رئیس مجلس داشت.

جناب آقای روحانی در ابتدای تشکیل دولت به سه نکته کلیدی تاکید داشتند که این سه نکته کلیدی به تعامل ویژه با مجلس بر می گردد. نکته اول اینکه ایشان بر قانونگرایی و رعایت قانون تاکید کردند که این موضوع صرفا دستور اداری و یک شعار تبلیغاتی نبود و خودشان به این موضوع به شدت پایبند بودند. همانطور که به یاد دارید در اولین جلسه مجلس و در روز تحلیف لیست وزرا تقدیم مجلس شد که این موضوع در کشور بی‌سابقه بود. تقدیم لایحه اصلاح بودجه سال ۹۲ برای اینکه مخارج و درآمدها دقیقا بر مدار قانون باشد نیز از دیگر مثال های آن است. از آنجایی که پیش بینی کسری وجود داشت درست نبود دولت غیر قانونی کار خود را ادامه دهد و به همین علت این لایحه سریعا تقدیم مجلس شد.

تقدیم لایحه بودجه سال ۹۳ درست در موعد مقرر و بدون یک روز تاخیر از دیگر مواردی است که تاکید بر قانون و قانون گرایی دولت را نشان می‌دهد. ما در طول این مدت هیچ موردی نداشتیم که تاخیر و عدم اقدام در ارائه قوانین باشد اما در گذشته قوانین متعددی بود که تصویب شده بود، رئیس جمهور آنها را ابلاغ نکرده بود و رئیس مجلس ناگزیر از ابلاغ شد.

همچنین تاکید براینکه مصوبات دولت در قالب آیین نامه و سایر مصوبات برای رئیس مجلس جهت تطبیق با قوانین کشور فرستاده شود یکی دیگر از موارد مورد تاکید آقای روحانی است که در گذشته برخی از این مصوبات هم به عناوین مختلف به مجلس ارسال نمی‌شد.

به هر حال در موارد متعددی داریم که در گذشته به قانون عمل نشده است اما در این دولت تعداد این ایرادات بسیار کم بوده و آمار تقریبی نشان می دهد که اگر در دولت قبل حداقل ۲۵ درصد از مصوبات دولت مورد ایراد قرار گرفته بود دراین دولت حداکثر سه درصد تاکنون مورد ایراد قرار گرفته که آن هم موارد ماهوی و اساسی نبوده است.

دومین نکته این است که آقای رئیس جمهور خود را فرزند مجلس خوانده و فرمودند باید با مجلس تعامل داشته باشیم. هم ایشان و هم معاون اول نهایت سعی شان برآن بوده که روابط با مجلس دوستانه و در قالب همکاری صمیمانه در سطوح مختلف باشد.

نکته سوم مورد تاکید آقای روحانی پرهیز از حاشیه و ایجاد تنش در روابط بود که بر قانون‌گرایی و آرامش در جامعه در همه عرصه‌ها به ویژه در روابط دولت و مجلس تاکید نمودند.

 

توقع نمایندگان در حوزه عزل و نصب‌ها بیشتر شده است
شما به یک سال اخیر اشاره کردید که نماینده پارلمانی رئیس جمهور بوده اید اما در گذشته در کسوت نماینده مجلس نیز در مجلس حضور داشته اید به نظر شما کار نمایندگی سخت تر است یا معاونت پارلمانی؟

کار معاونت پارلمانی همیشه سخت است. من قبلا هم سابقه معاونت پارلمانی وزیر کشور را داشته‌ام که می دانم سختی کار از این جهت است که اجرای همه تقاضاها و خواسته های نمایندگان محترم امکان پذیر نیست به خصوص در مسائل مربوط به حوزه های انتخابیه یا در حوزه عزل ونصب ها. اگر چه این موضوع در وظایف قانونی و رسمی نمایندگان نیست ولی بالاخره از دیرباز توقع بوده و این توقع حالا هم شدیدتر شده که نمایندگان انتظار دارند در سطوحی از مدیران یک نوع هماهنگی با آنها صورت بگیرد.

البته در گذشته عمدتا این بحث متمرکز بر استانداران بود ولی امروز به سایر مدیران هم رسیده که حتی من شاهد بودم در دورانی که مجلس با دولت همسو بودند. دراین موضوع مشکلاتی پیش آمده است و نظرات متفاوتی در مورد یک مدیر مطرح بوده است. با این مسائل خواستم عرض کنم که ذات کار دشوار است ولی در دوره جدید از جهاتی دشوارتر هم است. به هر حال دولت، دولت تازه ای است و اولویت‌هایی دارد. حجم کار بالا، مطالبات جامعه حداکثری و تعداد طرح هایی که از دولت قبل کلنگ خورده ونیمه تمام مانده زیاد است.

 پاسخگویی به خواسته‌های همه نمایندگان و مطالبات آنها غیر ممکن است

موضوعات دیگری مثل موضوع تورم، رکود و بیکاری بی سابقه هم که میراث دولت گذشته است. همگی به این مقطع زمانی منتقل شده است. از سوی دیگر وقتی نمایندگان به حوزه های انتخابیه خود مسافرت می‌کنند با حجم انبوهی از مراجعات و مطالبات روبرو می شوند و در این طرف هم دولت جدید مواجه است با میراثی به نام بدهی‌ها،کمبود اعتبارات، کمبود منابع مالی و هزینه‌های بسیار سنگین و انباشته شده جاری بیشتر درآمدهای دولت را می‌بلعد در چنین وضعیتی پاسخگویی به خواسته‌های همه نمایندگان و مطالبات آنها غیر ممکن است هرچند ما هم درک می کنیم که آنها تحت فشار موکلین خودشان هستند و این یک بخش از دشواری کار آنان است.

بخش دوم به طور طبیعی به تغییر در سطوح مدیران و خواسته‌های مردم بر می‌گردد که لازمه کار است و در این میان دولت مسئول اجراست و باید مسئولیت عزل و نصب‌ها که نمایندگان هم انتظاراتی در مورد آن دارند را بپذیرد که جمع کردن بین این دو در مواردی دشوار است.

به نظر شما دولت توانسته است رویکرد خوبی در مقابل نمایندگانی که از زمان پیروزی آقای رئیس جمهور تا به امروز در راستای تقابل با دولت حرکت کرده اند داشته باشند؟
اینکه بگوییم دولت با مجلس دارای مشکلات بسیاری است صحیح نیست. البته روابط می توانست بهتر باشد اما به هر حال این مجلس همراهی های خوبی با دولت داشته است. در بحث رای اعتماد به کابینه صرف نظر از اینکه دو یا سه وزارتخانه رای نیاورده اند و بحث وزارت ورزش که قفلی بر آن زده شده بود در باقی موارد مجلس همکاری نسبتا خوبی با دولت داشته و در تصویب لوایجی که ما به مجلس فرستاده ایم هم انصافا همراهی بسیار خوب بوده است. اصلاح لایحه بودجه ۹۲ و تصویب لایحه بودجه ۹۳ از جمله آنها است.

حتی در طرح هایی که نمایندگان داشته اند اگر دولت از آنها درخواست می کرد آن را مسکوت بگذارند و برای همکاری بیشتر از دستور کار خارج کنند نمایندگان قبول می کردند. به نظر من مشکل جدی تا به امروز نداشته ایم هر چند حجم سئوالات بالاست که ما سعی کرده ایم خیلی از این سوالات را با رایزنی و جلساتی که وزرا داشته اند منتفی کنیم و تنها هفت یا هشت سوال به صحن علنی فرستاده شود اما در مجموع همکاری ها خوب بوده است.

یک مقدار استیضاح اخیر وزیر علوم تعامل خوب یکساله را تحت تاثیر قرار داد خصوصا با توجه به اینکه استیضاح در آغاز هفته دولت و سالگرد اولی سال تشکیل دولت تدبیر و امید بود.

به نظر من زمان استیضاح مناسب نبود