۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مقاله
  • شناسه : 55971
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
  • 173 بازدید
  • ارسال توسط :
خود نظارتی=مدیر درونی=وجدان یا هوش معنوی
خود نظارتی=مدیر درونی=وجدان یا هوش معنوی

خود نظارتی=مدیر درونی=وجدان یا هوش معنوی

امروزه دنیا به سمت بکار گیری افرادی می رود که از هوش معنوی بالایی که در واقع وبه معنای اخص کلام مسئولیت پذیری است پیش  می رود .در مهارتهای زندگی امروزه و کوچهای بین المللی پس از خود آگاهی با مهارتی به اسم خود نظارتی یا خود ارزیابی آشنا می شویم که شاید حلقه ی […]

امروزه دنیا به سمت بکار گیری افرادی می رود که از هوش معنوی بالایی که در واقع وبه معنای اخص کلام مسئولیت پذیری است پیش  می رود .در مهارتهای زندگی امروزه و کوچهای بین المللی پس از خود آگاهی با مهارتی به اسم خود نظارتی یا خود ارزیابی آشنا می شویم که شاید حلقه ی مفقوده ی بسیاری از  مسئولیت گریزیها وآسیبهای مختلف اجتماعی و انسانی باشد وهرچه در جامعه ای سطع خود نظارتی افزایش پیداکند مسئولیت اجتماعی ،انسانی واخلاقی افزایش پیدا خواهد کرد .در کوچهای بین الملل مهارتهای کودک ونوجوان  بجای مهارتهای سابق ده گانه با هفت مهارت خودآگاهی ،خودارزیابی ،مدیریت دانش ،هدف گذاری ،مدیریت رفتار ،انتخاب مسئولانه وخلاقانه و روابط بین فردی آشنا می شویم .اما چرا در مهارتهای دنیای امروز برای کودکان و جوانان  خودارزیابی جایگاه ویژه پیدا می کند و نقش پرورشی و خود ساختی آن چه چیزی می تواند باشد .هر چقدر فردی دارای خود نظارتی بالاتری باشد از هوش معنوی و مسئولیت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود در خود ارزیابی مسئله مهم تبیین رفتارها بر اساس یک ایدئولوژی است که انتخاب همیشگی فرد لازم است باشد نه اینکه یک مسئله را با یک ایدئولوژی و کار دیگر را براساس ایدئولوژی دیگری تبیین کند زیرا دراین صورت سطح تناقض واضطراب شخصی و رفتاری بالا رفته وفرد در تعیین هدف وچشم انداز زندگی دچار مشکل می شود اگر فرزندان یک جامعه شیوه ی  تببین و ایدئولوژی خود را بدانند در خود نظارتی یاد خواهند گرفت اخلاقی زیستن هزینه دارد که باید آن را پرداخت کرد واز آن هم رضایت داشت چون انتخاب مسئولانه ی تو بوده است .

فردی که به عنوان یک فرزند،مادر ،همسر یا کارمند و …دارای خود نظارتی باشد دیگر نیازی به کنترل وبازرس  در جاها و کارهای مختلف ومتفاوت را نخواهد داشت زیرا او از مدیری درونی برخوردار است که نه تنها کارها را تسهیل بلکه به مواقع لزوم تذکرات خاص و مسئولانه را خواهد داد و هر نقش واگذار شده را به نحو احسنت در پیشگاه وجدان خود اجرایی خواهد کرد .امروز در اخلاق مسئولیتی و اجتماعی نیازی شدید در توجه به این امر حس می گردد وقابل لمس است که لازمه ی پیشرفت وپرورش جامعه ای مسئول ودلسوز بالا بردن مهارت خود نظارتی در افراد است .وقتی خود نظارتی به عنوان یک مهارت پرورش یابد روند پیشرفت وموفقیت را در کلیه زمینه ها می توان مشاهده نمود زیرا فرد متعهد و مسئول نقش و فعایت پذیرفته شده ی خود می گردد و در درون مدیری دارد کاردان که پیش از هر ناظری حضور مستمر دارد ووقتی انجام  هرکارو مسئولیت واگذار شده را برای خود و تعهداتش بداند قصور و مسئولیت گریزی و آسیب بی معنا می شود .

نویسنده :فریبا مرادزاده دارای کوچینگ بین المللی مهارتهای زندگی

 

 

 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*