۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » اخبار ویژه » استان ها » سیاسی » عناوین اصلی
  • شناسه : 27571
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
  • 95 بازدید
  • ارسال توسط :
راه رسیدن به «حق الیقین» چیست؟
راه رسیدن به «حق الیقین» چیست؟

راه رسیدن به «حق الیقین» چیست؟

اصفهان – آبرومند: استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان گفت: تمام اعمال، رفتار، کردار و گفتار ما زیر نظر خدا و ۱۴ نور مقدس است، خدا شاهد است که آنها می‌دانند، می‌بینند و می‌شنوند، یقین به آنها مانع انجام گناه می‌شود. به گزارش خبرنگار ما به نقل از تسنیم – آیت‌الله محمدعلی ناصری امروز […]

اصفهان – آبرومند: استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان گفت: تمام اعمال، رفتار، کردار و گفتار ما زیر نظر خدا و ۱۴ نور مقدس است، خدا شاهد است که آنها می‌دانند، می‌بینند و می‌شنوند، یقین به آنها مانع انجام گناه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما به نقل از تسنیم – آیت‌الله محمدعلی ناصری امروز در مسجد کمرزرین اصفهان با اشاره به معرفت حق، اظهار داشت: معرفت به حق باید معرفت به نورانیت باشد و این معرفت یک مرحله عظیمی در ولایت است.

 

وی افزود: فرمان عالم وجود بعد از حق تعالی ۱۴ نور مقدس هستند،  این بزرگواران قبل از خلقت آدم حضور داشتند و شاهد و ناظر بر اعمال ما بودند.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان با بیان یک روایت معتبر درباره اهمیت معرفت به نورانیت، اظهار داشت:  یک روز  سلمان و اباذر به خانه امیرالمومنین (ع) آمدند، ایشان حضور نداشتند، منتظر شدند تا بیایند، حضرت علی(ع)  علت را جویا شدند، سلمان عرض کرد: یا امیرالمومنین شما در مورد معرفت به نورانیت بسیار صحبت می‌کنید، منظور شما از این معرفت چیست؟ امام توضیح دادند یعنی خدا و ۱۴ معصوم  بر احوال شما آگاه هستند.

 

وی ادامه داد: تمام اعمال، رفتار، کردار و گفتار ما زیر نظر ۱۴ نور مقدس است و  خدا شاهد است که آنها می‌دانند، می‌بینند و می‌شنوند، تمام اعمال ما نزد خدا و اهل بیت روشن و مبرهن است.

 

آیت‌الله ناصری خاطرنشان کرد: حضرت سجاد (ع) از خداوند خواستند یقین مرا افضل یقین‌ها قرار بده، این فرمایش امام معصوم نشان از اهمیت یقین دارد.

وی با اشاره به مراتب یقین، اظهار داشت:  یقین ۳ مرتبه دارد که شامل علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین است، این سه مرتبه از یقین در سوره تکاثر و واقعه آمده و بسیار هم مهم است.

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان افزود: برای مشخص کردن این سه یقین، مثال می‌آورم، یک نفر می‌شنود آتشی است که همه اشیا را خاکستر می‌کند یقین هم دارد که به آن علم الیقین می‌گویند، یک بار هست که آن شخص نزدیک آتش می‌آید و می‌بیند که آتش اشیا را می‌بلعد و خاکستر می‌کند در اینجا به عین الیقین رسیده است که هیچ اشتباه و خطری درباره‌اش نمی‌بیند.

وی تصریح کرد: حالت سوم، شخص نزدیک آتش می‌شود آتش او را داغ می‌کند و از داغ بودن و از خاکستر کردن آن مطمئن می‌شود، این مرحله حق الیقین است.

آیت الله ناصری ادامه داد: پروردگار این سه مراتب حق الیقین را به طور کامل در دو سوره تکاثر و واقعه جلوه داده و می‌توانید با تدبر و خواندن آنها متوجه شوید.

وی با بیان اینکه اگر کسی یقین داشته باشد امکان ندارد گناه کند، گفت: به هیچ وجه فردی که به یقین رسیده نمی‌تواند خلاف این یقین را عمل کند، چرا که اگر ما یقین به ولایت و به فرمایشات ۱۴ نور مقدس و فرمایشات خداوند داشته باشیم جای هیچ شکی نمی‌ماند چون در قرآن جای شک و شبهه نیست همه ما باید منتظر امر بزرگواران باشیم و در همه مسائل از جمله شرعیات و اخلاقیات از آنها تبعیت کنیم.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: اکنون این سئوال پیش می‌آید که راه رسیدن به یقین چگونه است؟ من چطور می‌توانم به درجه سوم یقین برسم؟ تنها راه آن توبه از اعمال گذشته است، در  ماه مبارک رمضان قرار داریم و خدا توبه‌ها را می‌بخشد و قبول می‌کند.

 

وی افزود: خدا شاهد است اگر کسی توبه کند خدا توبه‌اش را می‌پذیرد، خدایا اشتباه کردم جوان بودم نفهمیدم عفوم کن. حضرت حق فورا می‌پذیرد.

 

آیت الله ناصریگفت: در قدم اول توبه و در قدم بعد تصمیم بر ترک گناه بگیرد، هر شخص هر گونه که بلد است، اول استغفار کند چون کسی که معرفت به نورانیت پیدا کرد امکان ندارد گناه کند چون خودش را در محضر حق می‌بیند و معتقد است خدا او را می‌بیند، می‌شنود و از افکار او آگاه است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*