۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مقاله
  • شناسه : 55294
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
  • 17 بازدید
  • ارسال توسط :
روح ایرانی مکتب خراسان
روح ایرانی مکتب خراسان

روح ایرانی مکتب خراسان

مکتب خراسان دارای ویژگی های خاصی مانند اصالت داشتن جایگاه ایران و اندیشه ایرانی ، خرد گرایی و مزدا پرستی ، وحدت دین و ملک ، اصل بودن فره ایرانی و در عین حال توجه به فره کیانی ، دولت گرایی در محور آوردگاه سرزمین مقدس ایرانشهر و … است. در تعالیم بزرگان مکتب خراسان […]

مکتب خراسان دارای ویژگی های خاصی مانند اصالت داشتن جایگاه ایران و اندیشه ایرانی ، خرد گرایی و مزدا پرستی ، وحدت دین و ملک ، اصل بودن فره ایرانی و در عین حال توجه به فره کیانی ، دولت گرایی در محور آوردگاه سرزمین مقدس ایرانشهر و … است.

در تعالیم بزرگان مکتب خراسان به عنوان سرزمین ادبیات ، عرفان ، هنر ، فلسفه و فقه ؛ نگاه به ایران و هویت ایرانی در استمرار فرهنگ ایرانشهری خود را تا به امروز تداوم بخشیده است. بزرگان خراسان که خود بانی فرهنگ ایران و بزرگ مردان ایرانشهر به حساب می آیند ، جایگاهی بس مهم در شکل گیری اندیشه و هویت ایرانی دارند. حکیم طوس فردوسی بزرگ خود با سرودن شاهنامه فرهنگ ملی ایران و زبان و ادبیات فارسی را به اوج تکامل رساند و از گزند حوادث روزگار آن را مصون داشت و کاخ بلند فرهنگ و اندیشه ایرانشهری را با شاهنامه برافراشت و ایده ایران را استمرار بخشید. خواجه نظام الملک با اصالت دادن به ایران بر مبنای حکمت و مصلحت ایرانی در مقابل افراطی گری فرقه اسماعیلیه ایستاد و یکپارچگی ایران را حفظ نمود.خواجه نظام الملک” با تفکیک نظامنامه شریعت از نظامنامه سیاست، طریق ایجاد دولت بر اساس نظامنامه‌های سیاسی را تدوین کرد”.(طباطبایی ، جواد ، ایران به عنوان ایرانشهر ، سایت مرکز دائره المعارف اسلامی). در نسبت همین موضوع ابن مقفع گرچه اهل خراسان نبود اما یکی از مروجین فرهنگ و اندیشه ایرانشهری در ایران بود که با ترجمه آثار برجسته فارسی ، متون مهم اندرزنامه های ایرانی را که با فرهنگ و اندیشه ایرانشهری پیوند عمیق داشته اند ، به فرهنگ اسلامی نفوذ و پیوند داد.  عطار نیشابوری نیز مولفه های فرهنگ ایرانی را در رواداری اخلاقی در بیان شعر و عرفان بسط و تکامل بخشید.

این بزرگان اهل خراسان به نوعی اندیشه ایرانشهری را با مکتب خراسان عجین و همراه کرده اند که در طول قرن ها مکتب خراسان با نگاه به بزرگانی چون فردوسی ، خواجه نظام الملک ، عطار نیشابوری و … قابل شناخت و تامل است.  زبان و ادبیات فارسی روح فرهنگ ایرانی و پناهگاه تمام ایرانیان است که در خاستگاه تمام جغرافیای ایران با تلاش و کوشش بزرگان مکتب خراسان قابل شناخت ، مطالعه و پیگیری است. در نسبت توجه به این جایگاه ، روح ایرانی در تکامل بخشی به ایده دانشگاه ایرانی از باور فرهنگ و اندیشه ایرانشهری صرفا به عنوان باور و نظری فرهنگی خود مبنای تامل ویژه می تواند قرار گیرد.

نویسنده : احسان تاجیک

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*