۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مقاله
  • شناسه : 47758
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
  • 57 بازدید
  • ارسال توسط :
سرو سایه افکن ایران
سرو سایه افکن ایران

سرو سایه افکن ایران

انگار همین دیروز عصر بود. در هوای بارانی خیابان شانزده آذر با عجله می دویدم تا به سخنرانی استاد محمد علی اسلامی ندوشن برسم. وقتی به سالن همایش دانشگاه تهران رسیدم ، درب شیشه ای را بسته بودند. با اصرار و خواهش درب باز شد. نگاهی به جمعیت سالن انداختم ، دکتر ندوشن با دکتر […]

انگار همین دیروز عصر بود. در هوای بارانی خیابان شانزده آذر با عجله می دویدم تا به سخنرانی استاد محمد علی اسلامی ندوشن برسم. وقتی به سالن همایش دانشگاه تهران رسیدم ، درب شیشه ای را بسته بودند. با اصرار و خواهش درب باز شد. نگاهی به جمعیت سالن انداختم ، دکتر ندوشن با دکتر احسان نراقی خوش و بش میکرد. مثل همیشه مرد بلند قامت کویری که نشان از سخت کوشی و ایستادگی داشت ، شبیه درخت سرو اسطوره‌ای فرهنگ ایران استوار و سرسبز بود. کت و شلوار سورمه ای و کراوات نارنجی زیبایش جلب نظر میکرد و سخنانش شمرده و آهسته در نظرها و دل ها می نشست. او از ایران و مولوی سخن گفت و او را در کنار فردوسی ، سعدی ، حافظ و خیام نشاند. آنگاه به نیکویی بیان داشت: ” دیوان حافظ مانند روزنامه ی روزانه است. تمام وقایع روز را در خودش منعکس کرده، و تبدیل کرده به وقایع دیر پای جهانی، به سرنوشت پایدار بشریّت. اتفاق چنین پیش آمده که حافظ آخرین پیام گزار زبان فارسی باشد. قبل از او بزرگان دیگری آمده بودند و همه ی گفتنی ها را گفته بودند، بخصوص سه بزرگ دیگر: فردوسی، مولوی و سعدی. شخص دیگری هم که باید اضافه کنیم خیام است که خیلی تأثیر گذارده، همین مقدار کم رباعی های منسوب به ردّپای خود را در غزل های حافظ نهاده اند. بدینگونه می توان گفت که حافظ یک شاهنامه ی کوچک را دیوانش جای داده، یک مولوی خلاصه شده و فشرده شده؛ و سعدی بیشتر از همه، برای اینکه در بیان و کلام و سبک و روش او دنباله رو سعدی است. تفکر خیامی نیز بر آنها اضافه می شود. یعنی می توان گفت که او خلاصه ی این چهار تن است”.

از آن عصر بارانی دو دهه گذشته است . استاد محمد علی اسلامی ندوشن پیر تر شده است . این روزها در گوشه خانه ، جهان نشسته به کنجی است. شرایط جسمی اش مناسب نیست. اما نمی توانیم بگوییم او در فرهنگ ایران حاضر نیست. او بانی فرهنگ ایران در روزگار جدید است. روزگاری که جوانان ایرانی مشتاق آشنایی بیشتر و پخته تر با فرهنگ ایرانی هستند. همه کتاب های استاد ندوشن قابل مطالعه و تأمل است. مهم ترین جنبه نوشتارهای ایشان مبنای گفتگو محوری است که استاد شیوه نوشتن خود را بر تحقیق ، تأمل ، پرسش و آموزش بر مبنای فرهنگ ایران قرار داده است. برایش به سوی درگاه خالق زیبایی ها و هستی جهان بخش دست نیایش بالا می برم و دعای سلامتی و عافیت مسألت میدارم. دلم برایت تنگ شده سرو سایه افکن ایران…

نویسنده : احسان تاجیک , نویسنده و مدرس دانشگاه

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*