۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مقاله
  • شناسه : 53189
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
  • 40 بازدید
  • ارسال توسط :
نقش خود آگاهی در سلامت روان
نقش خود آگاهی در سلامت روان

نقش خود آگاهی در سلامت روان

یکی از مهمترین عواملی که به افراد کمک می کند زندگی خوب و موفقی داشته باشند، این است که خود را بشناسند، احساس خوبی در مورد خودشان داشته باشند و از کسی که هستند، شاد و راضی باشند. این مهارت با عنوان خودآگاهی نقش کلیدی در سلامت روان و پیشگیری و مراقبت از آسیب ها […]

یکی از مهمترین عواملی که به افراد کمک می کند زندگی خوب و موفقی داشته باشند، این است که خود را بشناسند، احساس خوبی در مورد خودشان داشته باشند و از کسی که هستند، شاد و راضی باشند. این مهارت با عنوان خودآگاهی نقش کلیدی در سلامت روان و پیشگیری و مراقبت از آسیب ها را دارد. افراد خودآگاه، خصوصیات منفی و نقاط ضعف خود را می شناسند، می پذیرند و در جهت اصلاح آن تلاش می کنند. آنان موفقیت ها و شکست های خود را شناخته، به این موفقیت ها افتخار می کنند و از شکست هایشان درس می گیرند.خودآگاهان به خود و دیگران احترام گذاشته، برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند.

فواید خودآگاهی:

شناسایی احساسات، آگاهی و کنترل آنها، آگاهی از نیازها و پیدا کردن مسیرهای سالم برای رفع آنها، انتخاب اهداف واقع بینانه برای زندگی، آگاهی از ملاک های ارزشمند، پیدا کردن ارزش خود و دوری از ارزشهای کاذب و دست یابی و کسب یک هویت سالم.

تمرینات عملی برای افزایش خودآگاهی:

۱-با استفاده از سه صفت یا سه عبارت کوتاه خود را آنگونه که هستید و آنگونه که دوست دارید باشید، توصیف کنید.

۲-جدولی دارای سه ستون ترسیم کنید، در ستون اول ۴ مورد از خصوصیات منفی یا کارهایی را که در آنها ضعیف هستید، بنویسید و در ستون دوم بنویسید که چطور می توانید، آنها را تغییر یا اصلاح کنید. در ستون سوم نیز، بنویسید که اگر این نقاط ضعف را اصلاح کنید چه احساسی در مورد خود پیدا خواهید کرد.

مولفه های خودآگاهی:

عزت نفس، اعتماد به نفس و خود پنداره.

به احساسی که هر فرد درباره خود دارد، خود پنداره می گویند. طرز برداشت هر کس از خودش تا حد زیادی به وسیله تجارب گذشته اش و آنچه دیگران درباره او فکر می کنند، شکل می گیرد.

کسانی که احساس خوبی درباره خودشان دارند، در مقایسه با کسانی که نگرش منفی به دیگران دارند، از اعتماد به نفس و رضایت بیشتری برخوردارند. اما عزت نفس، امری کلی و مرتبط با تمام وجود و شخصیت انسان می باشد ولی اعتماد به نفس، امری جزئی و رفتاری است.

همچنین عزت نفس دلیل و برهان خاصی نمی خواهد اما برای اعتماد به نفس در یک زمینه ما نیازمند شواهد و برهان خاصی می باشیم. اعتماد به نفس باور خیالی به نا توانایی ها نیست بلکه یقین و باور به استعدادها و توانایی هایی است، که در وجودمان قرار دارد. در مجموع می توان گفت: عزت نفس محور و زیر بنای شخصیت و وجود انسان است و اعتماد به نفس، ستون هایی است که بر روی این زیر بنا قرار گرفته است.

راهکارهای افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس:

۱-احساس آزادی: خداوند همه انسا نها را آزاد آفریده اما همگان این آزادی را احساس نمی کنند، تکنیک های فرصت انتخاب، فرصت اشتباه، و فرصت اکتشاف، منجر به احساس آزادی می گردد.

در فرصت انتخاب از فرد می خواهیم، بین دو یا چند گزینه یکی را خودش انتخاب کند و یا در یک زمینه، اصول و ارزش ها را مشخص می کنیم ولی شیوه رسیدن به آن را در اختیار خودش قرار می دهیم. در فرصت اشتباه به افراد در اموری که خطرات زیادی ندارد، مثلا خرید وسایل شخصی اجازه تجربه اندوزی را می دهیم و اشتباهات آنان را به عنوان فرصت یادگیری در نظر می گیریم. در فرصت اکتشاف به گونه ای برنامه ریزی می کنیم که فرد خودش از زندگی تجربیاتی را کشف کند.

۲-احساس بی همتایی: یکی از موهبت های الهی به انسان بی همتایی هر انسان است.

تاکید بر بی همتایی موجب می گردد تا از مقایسه و رقابت های افراطی پرهیز شود و هر کسی بدون احساس تهدید و با توجه به تفاوت های فردی بتواند، استعداد ها و توانایی های متفاوتی که خداوند در وجودش بنا نهاده است را شکوفا سازد.

۳-احساس موفقیت: موفقیت عاملی است که، با عزت نفس و اعتماد به نفس ارتباط تنگاتنگی دارد. برای آنکه افراد موفقیت را به خوبی احساس کنند، بهتر است سطح انتظارات اطرافیان کاهش یابد. بهتر است فرد موفق را کسی بدانیم که در یکی از زمینه ها نسبت به خودش، تلاش بیشتری دارد.

۴-احساس تعلق: هر انسانی تعلقاتی دارد که بخشی از شخصیت و وجود وی است و به راحتی قابل جدا شدن از وی نمی باشد. این تعلقات در زمینه ها و جنبه های مختلف مثل تعلقات خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی و یا شخصی و … قرار دارد. تعلقات از هر نوع که باشند، به سه دسته خنثی، مثبت و منفی ارزشمندی می شوند. البته اکثریت افراد تعلقات خود را مثبت یا منفی طبقه بندی می کنند.

برای افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس لازم است افراد تعلقات خود را مجددا به گونه ای سازماندهی کنند که اولا تعلقات خنثی یا مثبت خود را منفی ارزش گذاری نکنند. ثانیا نسبت به تعلقات مثبت خود احساس خوبی داشته و به آنها افتخار کنند. ثالثا تعلقات منفی خود را شناخته و با آنها سازگار شده و به آنها احترام بگذارند و نسبت به آنها نفرت شدید نداشته باشند.

 

منبع: فواید عزت نفس در افراد، ترجمه فروغ کیان زاده.

تهیه و تنظیم: مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی شرق استان تهران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*