۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

  • شناسه : 27254
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
  • 234 بازدید
  • ارسال توسط :
گردشگری محور مهم دیپلماسی عمومی است
گردشگری محور مهم دیپلماسی عمومی است

گردشگری محور مهم دیپلماسی عمومی است

مشهد – آبرومند: مشاور وزیر امور خارجه و رئیس نمایندگی وزارت در شمال و شرق کشور گفت: توسعه انواع گردشگری نظیر گردشگری زیارت و سلامت به سبب نقش تاثیرگذار آن بر اقتصاد و فرهنگ یکی از محورهای اصلی دیپلماسی عمومی به شمار می رود. به گزارش خبرنگار ما  به نقل از ایرنا- غلامعباس ارباب خالص […]

مشهد – آبرومند: مشاور وزیر امور خارجه و رئیس نمایندگی وزارت در شمال و شرق کشور گفت: توسعه انواع گردشگری نظیر گردشگری زیارت و سلامت به سبب نقش تاثیرگذار آن بر اقتصاد و فرهنگ یکی از محورهای اصلی دیپلماسی عمومی به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ما  به نقل از ایرنا- غلامعباس ارباب خالص روز چهارشنبه در دیدار با رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی در خراسان رضوی افزود: جایگاه و نقش صنعت گردشگری در جهان امروز به حدی است که می توان توجه شایسته نسبت به آن را ضرورتی حیاتی به عنوان یکی از راهکارهای ارتقا تاثیرگذاری فرهنگی، توان افزایی و توسعه اقتصادی مطرح کرد.

وی ادامه داد: شرایط جهان امروز به گونه ای است که تمرکز صرف بر اقتصاد نفتی برای اداره کشور دیگر پاسخگو نیست لذا می بایست جهت گیری عملیاتی و برنامه ریزی به سمت اقتصاد غیرنفتی هدایت شود، در این میان جذب گردشگر بهترین جایگزین برای اقتصاد متکی بر نفت محسوب می شود.

مشاور وزیر امور خارجه گفت: با این وجود تاکنون در بهره گیری از ظرفیت های چشمگیر و پرجاذبه گردشگری ایران برای پیشرفت و توسعه کشور چندان موفق نبوده ایم.

وی افزود: به عنوان مثال اکنون شمار قابل توجهی از اتباع کشورهای مختلف جهان نظیر عراق، عمان، بحرین، کویت، ترکیه و قرقیزستان به خراسان رضوی و مشهد سفر می کنند که مشتاق زیارت حرم منور امام رضا(ع) هستند و از همین بستر می توان برای توسعه صنعت گردشگری و دستیابی به عواید فرهنگی و اقتصادی آن بهترین بهره گرفت.

ارباب خالص ادامه داد: هر گردشگر به طور متوسط در سفر به ایران بین دو هزار تا سه هزار دلار هزینه می کند لذا می توان با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب به منظور جذب گردشگران بیشتر و رونق صنعت گردشگری، از این فرصت برای تحول اقتصادی کشور استفاده کرد.

وی گفت: اگر در قالب تلاش برای رونق صنعت گردشگری به میزان ۱۰۰ دلار برای هر گردشگر هزینه شود برگشت سود آن ۸۰ دلار و این در حالی است که معادله چنین هزینه و سودی در صنعت نفت و استخراج و فروش آن تا این حد پرمنفعت نیست.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور افزود: در همین چارچوب هم اینک می توان از ظرفیت ۲۵ میلیون مسلمان مشتاق سفر به مشهدالرضا از ترکیه و همچنین شیعیان ایالت حیدرآباد هند که یک سوم جمعیت ۸۰ میلیونی آن ایالت را تشکیل می دهند، به خوبی برای جذب گردشگر مذهبی در مشهد بهره گرفت.

وی ادامه داد: همچنین هنر و معماری پرجذبه، ریشه دار، تاریخی و منحصر به فرد حرم مطهر رضوی جذابیت بسیاری حتی برای گردشگران اروپایی دارد که ظرفیتی بی نظیر به منظور جذب گردشگر از آن قاره به خراسان رضوی و مشهد محسوب می شود.

ارباب خالص به برخی جهت گیری های منفی ناشی از تفکر اشتباه نسبت به مقوله گردشگری نیز اشاره و بیان کرد: گرچه در سال های اخیر این مساله تا حدی تعدیل شده اما تصور اشتباه در زمینه ورود گردشگر هنوز در میان برخی دستگاههای اجرایی دست اندرکار وجود دارد که باید اصلاح شود.

وی گفت: مخالفان جذب گردشگر بدانند، هر گردشگری که وارد ایران می شود از پیش نسبت به کشورمان مطالعه دارد. بر این اساس هر فرد خارجی که ایران را برای سفر گردشگری انتخاب می کند به چارچوبهای بایسته فرهنگی و قوانین جمهوری اسلامی توجه دارد.

مشاور وزیر امور خارجه افزود: هم اینک همه گردشگران خارجی عازم ایران نسبت به لزوم رعایت حجاب اسلامی و دیگر شئونات فرهنگی کشورمان توجیه بوده و خود را در سفر به ایران ملزم به رعایت آنها می دانند لذا در بازگشت به کشورشان می توانند سفیری موثر برای بیان واقعیات مثبت اجتماعی و فرهنگی رایج در ایران بوده و تبلیغات سیاهنمایانه رسانه های غربی معاند را خنثی کنند.

وی ادامه داد: تبلیغات منفی زیادی نسبت به ایران در رسانه های غربی جریان دارد که با اغراض سیاسی و جنگ فرهنگی القاگر عقب ماندگی و فقر در ایران می باشد. این در حالی است که همه گردشگران خارجی پس از سفر به ایران در برابر اینگونه تبلیغات واکسینه می شوند و دیدگاهشان نسبت به کشورمان بطور چشمگیری مثبت شده و تغییر می کند.

ارباب خالص به اقدامات دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور در حوزه ساماندهی گردشگری و جذب گردشگر نیز اشاره و بیان کرد: ظرف سالهای اخیر از هر هیات خارجی که وارد ایران و مشهد می شود خواسته ایم حتما در میانشان خبرنگار نیز حضور داشته باشد. نتیجه این اقدام شناساندن چهره واقعی، عظمت و جذابیت های ایران اسلامی به دیگر ملل جهان در قالب عکس، خبر و گزارشهای همین خبرنگاران بوده است. هم اینک آرشیوی از اینگونه تولیدات منتشر شده در رسانه های مختلف جهان، در دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه ایجاد شده است.

وی در ادامه بر لزوم توجه رسانه های داخلی به این عرصه تاکید و بیان کرد: اطلاع رسانی دقیق و بهنگام در حوزه جذب گردشگر و رفع چالشهای این عرصه از سوی رسانه، اهمیت و تاثیر بسزایی دارد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور افزود: در همین چارچوب تاکنون سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) به عنوان رسانه حرفه ای، معتبر و دیرین نظام جمهوری اسلامی تلاش چشمگیری داشته که قابل قدردانی است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*