۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگی » مقاله
  • شناسه : 55285
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
  • 18 بازدید
  • ارسال توسط :
اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری
اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری

اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری

اخلاق مجموعه رفتار، آموزش ها، تمایلات و سلیقه های هر فرد می باشد که از بدو تولد هر فرد با ویژگی های موروثی خود دارای خصوصیات اخلاقی است. زیربنای اصلی اخلاق فردی در دوران جنینی و سپس کودکی شکل می گیرد، آنگاه با ورود به اجتماع و مدرسه این اخلاق همچنان رشد می یابد و […]

اخلاق مجموعه رفتار، آموزش ها، تمایلات و سلیقه های هر فرد می باشد که از بدو تولد هر فرد با ویژگی های موروثی خود دارای خصوصیات اخلاقی است. زیربنای اصلی اخلاق فردی در دوران جنینی و سپس کودکی شکل می گیرد، آنگاه با ورود به اجتماع و مدرسه این اخلاق همچنان رشد می یابد و در مجموع به عنوان اخلاق فردی مطرح می باشد مثل خوش برخورد بودن، صبور بودن، خندان یا عصبانی بودن و …

با این مقدمه در خصوص اخلاق فردی، می توانیم اشاره کنیم اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری مجموعه ای از خصوصیات فردی، اجتماعی و ویژه است که اگر روزنامه نگاری را فراتر از یک حرفه عادی قبول داشته باشیم، اخلاق حرفه ای آن نیز باید بهتر و کامل تر از اخلاق سایر حرفه ها باشد. در اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری ویژگی خاصی وجود دارد و آن اینکه روزنامه یکی از ابزارهای قوی تبلیغ است، پس خواسته یا ناخواسته مسئولیت فردی و اجتماعی بزرگتری بر گردن روزنامه نگار نهاده شده و آن اینکه حتی کوچکترین نقاط منفی اخلاقی می تواند فاجعه به بار آورد. از همین رو یک روزنامه نگار باید دارای بهترین مجموعه از خصوصیات اخلاقی باشد تا تاثیر کلام و قلم او که دایره وسیعی را پوشش می دهد به سمت هدف اصلی هدایت گردد. خبرنگار و روزنامه نگار به سبب خصلت شغلی با مسایل و مفاهیم مهمی چون رعایت حریم خصوصی دیگران، برخورد نیک و انسانی با محیط زیست ، امانت داری و راستگویی، خودداری از دروغ و فریب، شجاعت و باور به جریان آزاد اطلاع رسانی، بیان واقعیت، استفاده درست از مفاهیم و کلام و گزینش نکته ها در کار حرفه ای خود سر و کار دارد که این رویکردها را در مجموع اخلاق  روزنامه نگاری نام نهاده اند.  یکی از اصول اخلاق حرفه ای خبرنگاری دستیابی و ارائه اطلاعات و اخبار سازنده و مفید است. رسانه به عنوان واسطه بین مردم و واقعیت ها و رویداد ها بایستی آئینه وفادار رخدادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد. خبرنگار و رسانه در حقیقت امانتدار مردم در دستیابی به اطلاعات هستند و باید این امانت را به خوبی ادا کنند. حق مردم در جامعه اسلامی بر رسانه ها این است که از اخبار مفید، لازم و منطبق با واقعیت ها و مصالح جامعه برخوردار باشند. قرآن کریم نیز دستور می دهد : «ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها»(نساء:۶۱) خداوند به شما دستور می دهد که امانت ها را به اهل آن باز گردانید.

روزنامه نگاری در جهان امروز که عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات نامیده می شود، اخلاقی بسیار قوی و مناسب را می طلبد تا زوایای انحراف در نشر اخبار و اطلاعات به حداقل ممکن برسد. به نظر می رسد حفظ و پالایش حرفه روزنامه نگاری از کژیها و دور نگاه داشتن اخلاق بد از این حرفه، ضمن تامین کافی منافع روزنامه نگاران، متضمن حفظ منافع جامعه نیز هست ، چرا که اگر در این رهگذر چشممان را بر کژی های کوچک ببندیم، سرانجام روزی گریبانگیر همه جامعه خواهد شد. به عبارت دیگر  استقلال و امنیت حرفه ای روزنامه نگاران در گرو اخلاق حرفه ای آنهاست که ضمن بازداشتن آنها از تمایل به مراکز قدرت، ضامن رفتن به صراط مستقیم، مناعت طبع و حفظ بی طرفی کامل در اطلاع رسانی است.

در مجموع، روزنامه نگاران باید در حفظ هویت منابع خود تعهد اخلاقی داشته باشند. اگر مردم و مقام ها بدانند که خبرنگاران بر سر قول و تعهد خود در پنهان نگاه داشتن منبع می مانند جریان آزاد اطلاعات از هر سو به سوی روزنامه و رسانه سرازیر می شود.اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری نمی تواند تابع اخلاق فردی و اجتماعی یک فرد یا جامعه باشد، بلکه باید ضامن حفظ و تقویت نقاط مثبت اخلاقی افراد و جوامع باشد و لذا در همه حال باید خدای متعال را مد نظر داشت و حرمت قلم را شناخت و ارج نهاد.

نویسنده : دکتر محمد بیدگلی – مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل ایران.بیدب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*