۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

  • شناسه : 62776
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
  • 3 بازدید
  • ارسال توسط :
ورزشی که با فرهنگ ایرانی و اسلامی آمیخته شده است
ورزشی که با فرهنگ ایرانی و اسلامی آمیخته شده است

ورزشی که با فرهنگ ایرانی و اسلامی آمیخته شده است

چهارمحال و بختیاری – آبرومند: یک پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از مهم‌ترین آداب ورزش باستانی که از گذشته مرسوم شده این است که باید افراد با وضو وارد زورخانه شوند همچنین در زورخانه‌ها نسبت به درهای معمولی کوتاه‌تر ساخته می‌شود تا به این صورت زمانی که فرد وارد زورخانه می‌شود […]

چهارمحال و بختیاری – آبرومند: یک پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از مهم‌ترین آداب ورزش باستانی که از گذشته مرسوم شده این است که باید افراد با وضو وارد زورخانه شوند همچنین در زورخانه‌ها نسبت به درهای معمولی کوتاه‌تر ساخته می‌شود تا به این صورت زمانی که فرد وارد زورخانه می‌شود غرور و تکبر خود را زیر پا بگذارد.

به گزارش خبرنگار آبرومند به نقل از ایسنا – امام‌قلی بلالی با بیان اینکه سال‌های بسیاری در ورزش زورخانه‌ای فعالیت داشته و موفق به کسب مقام‌هایی از جمله مقام درجه یک پهلوانی شده و یکی از سفره‌داران این ورزش در کشور است، اظهار کرد: قدمت پیدایش این ورزش به دوران پس از ورود اسلام به ایران بازمی‌گردد، با دقت در محل انجام این ورزش مشاهده می‌شود افراد در یک مکان گود که پایین‌تر از سایر سطوح قرار دارد به انجام حرکات ویژه ورزش باستانی می‌پردازند و به محل انجام ورزش باستانی نیز زورخانه گفته می‌شود، در گذشته ادوات ورزش باستانی نیز در همین محل گود نگهداری می‌شدند.

 

این پشکسوت ورزش زورخانه‌ای با تاکید بر قدمت بالای ایجاد زورخانه‌ها و انجام ورزش باستانی توسط مردم ایران، افزود: در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار این ورزش از رونق بسیار بالایی برخوردار بود، یکی از مهم‌ترین آداب ورزش باستانی که از گذشته مرسوم شده این است که باید افراد با وضو وارد زورخانه شوند همچنین در زورخانه‌ها نسبت به درهای معمولی کوتاه‌تر ساخته می‌شود تا به این صورت زمانی که فرد وارد زورخانه می‌شود غرور و تکبر خود را زیر پا بگذارد.

 

وی ادامه داد: مرشد به معنی ارشادکننده و مربی است بنابراین تنها افرادی به عنوان مرشد انتخاب می‌شوند که مورد اعتماد مردم باشند همچنین در اخلاق و معرفت درجه بالایی داشته باشند تا بتوانند ورزشکاران و جوانانی که در زورخانه حضور پیدا می‌کنند ارشاد کند، به محلی که مرشد بر روی آن می‌نشیند نیز سردم گفته می‌شود.

 

بلالی عنوان کرد: گود زورخانه حالتی مانند محراب مساجد، حسینیه‌ها و تکایا دارد یعنی همانگونه که امام جماعت برای خواندن نماز در محراب حضور پیدا می‌کند افرادی که وارد زورخانه می‌شوند نیز باید با حضور در گود زورخانه خود را کوچک‌تر از سایر افراد بدانند و این رسم برای تمامی افراد اعم از پیشکسوتان باستانی و یا افراد دارای مقام اجرا می‌شود درواقع در ورزش زورخانه‌ای اشخاص به دلیل جایگاه و یا داشته‌ها موردسنجش قرار نمی‌گیرند.

 

این پشکسوت ورزش زورخانه‌ای با اشاره به اینکه در زمان گذشته جنگ‌ها به صورت تن به تن انجام می‌شد و تمامی ادوات وزرش زورخانه‌ای نیز نمادی از وسایل جنگی بودند، اضافه کرد: تخته شنا یکی از این ادوات به شمار می‌آید که درواقع نماد شمشیر است، میل نماد گرزی است که در نبردها برای شکست دشمن از آن استفاده می‌شد و کباده نیز نشانی از تیر و کمانی است که آرش کمانگیر به وسیله آن مرز ایران و توران را مشخص کرد.

 

وی تصریح کرد: سنگ نیز نام یکی دیگر از ادوات ورزش زورخانه‌ای و نماد سپری است که در نبردهای زمان گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، میل کوچک نیز در ورزش باستانی برای انجام حرکتی با عنوان میل‌بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بلالی یادآور شد: چرخ زورخانه‌ای یکی از حرکات مرسوم در ورزش زورخانه‌ای است و بیانگر مبارزه در میدان جنگ برای نجات جان فرد محسوب می‌شود، شنا رفتن نیز یکی دیگر از حرکات این ورزش است اما دعا خواندن مهم‌ترین بخش از ورزش باستانی محسوب می‌شود درواقع زمانی که ضرب مرشد و ورزش زورخانه‌ای به اتمام رسید دعا خواندن توسط ورزشکاران انجام می‌شود، آخرین مرحله که در زورخانه اجرا می‌شود نواختن زنگ یا همان ضرب زورخانه است.

 

این پشکسوت ورزش زورخانه‌ای بیان کرد: زمانی که افراد پیشکسوت و یا اشخاصی که در ورزش زورخانه‌ای موفق به کسب مقام شده‌اند وارد زورخانه می‌شوند تمامی افراد حاضر اقدام به ختم صلوات می‌کنند همچنین هنگام ورود افرادی که در زورخانه از درجه و مقام بالایی برخوردار هستند ضمن ختم صلوات ضرب و زنگ نیز نواخته می‌شود.

 

وی با بیان اینکه پهلوان یزدی بزرگ، پهلوان یزدی کوچک، اکبر خراسانی از جمله شخصیت‌ها و پهلوان‌های بزرگ ورزش زورخانه‌ای هستند، افزود: بخش بیشتر شعرهایی که در زورخانه خوانده می‌شوند از شاعر نام آشنای ایران یعنی فردوسی هستند البته شعرهای برخی شعرای دیگر مانند حافظ، سعدی، مولوی و… نیز در زورخانه‌ها خوانده می‌شوند اما نکته مهم این است که باید شعرهای با معنی خوب مورد استفاده قرار بگیرند همچنین محتوای این شعرها باید همانند شعرهای شاهنامه حماسی باشد.

 

بلالی ادامه داد: ورزش زورخانه‌ای با نام خدا آغاز می‌شود، ورزشکاران با وضو وارد زورخانه می‌شوند، صلوات‌های بسیاری در طول ورزش ختم می‌شود و در پایان نیز ورزشکاران به خواندن دعا می‌پردازند. بنابراین ورزش باستانی آمیختگی بسیاری با موضوعات دینی پیدا کرده است و این موضوع یکی از ویژگی‌های منحصربفرد ورزش زورخانه‌ای است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*